آموزگار چند پایه
آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, توسط نصیری |

روز جهانی ارتباطات

27 اردیبهشت /17 مه

 در17 مه 1865 ميلادي "اتحاديه تلگرافي بين المللي" در پاريس تشكيل شد. ازآن تاريخ به بعد نام اين اتحاديه دستخوش تحول شد و سرانجام در 30 اكتبر 1906 ميلادي در كنفرانس "اتحاديه تلگرافي بين الملل" تصميم گرفته شد كه "اتحاديه راديو و تلگرافي بين الملل" نيز تشكيل شود. در 9دسامبر سال 1932 ميلادي به موجب "عهدنامه مادريد" با وحدت دو اتحاديه ياد شده فوق، "اتحاديه بين المللي ارتباطات دور" شروع به كار كرد. در واقع روز جهاني ارتباطات يادآور تأسيس اين اتحاديه ها براي پيشرفت ارتباطات است.  سابقه عضويت ايران در "اتحاديه تلگرافي بين المللي" بيش از يكصد سال است. نهاد مذكور پس از جنگ جهاني دوم و تشكيل سازمان ملل، به موجب تصميم كنفرانس عمومي نمايندگان دولتهاي عضو، اين اتحاديه به صورت نهاد تخصصي سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاكنون، جزو مؤسسات ويژه سازمان ملل متحد بوده است. از اواخر سال 1970 ميلادي، كشورهاي جهان سوم از طريق اين اتحاديه كوششهاي وسيعي براي رسيدن به دو هدف مشخص در پيش گرفتند:

1ـ سعي در تقسيم و توزيع عادلانه امواج راديويي.

2ـ كوشش در توزيع عادلانه كانالهاي تلويزيوني ماهواره اي پخش مستقيم درسراسر جهان.

اقدام مهم ديگر اين اتحاديه كمك به كشورهاي جهان سوم براي توسعه ارتباطات وكاربرد هرچه بيشتر آن در توسعه ملي اين كشور بوده است.

در نگرش جديد، وسايل ارتباط جمعي، رسانه هاي گروهي ومطبوعات به عنوان بخشي از كليت ارتباطات در صحنه جهاني ارزيابي شده است.

 و اما امروز . . .

روز معلم ، روز کارگر ،  روز مهندس ، روز  . . .  و چه زیباست که در تقویم کشورمان نیز به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی روزی انتخاب شده است. چه بسیار 27 اردیبهشت هایی که پشت سر گذاشته ام اما این روز بزرگ را در نیافته ام. اما امروز بسیار خوشحالم که می خواهم روز 27 اردیبهشت های سال دیگر را دریابم. روزی که تولد ارتباط انسانهاست، روزی که قبل از آن چه بسیار انسانهایی که در سراسر نقاط دور افتاده جهان زندگی می کردند و از هم خبری نداشتند.

و روز تولد زندگی دوباره من  . . .

زمانی که مارشال مک لوهان گفت دنیا به دهکده جهانی تبدیل خواهد شد شاید حتی در ذهن ما نمی گنجید که چگونه می توان کره خاکی عظیم را به دهکده ای تشبیه کرد؟! اما اکنون می توان دید که این دنیای بزرگ شاید کوچکتر از یک دهکده نیز باشد. دنیایی که انسانها بسیار بسیار به هم نزدیکند.

آیا به نظر شما علت شکستن این همه فاصله و مکان و زمان از چیست؟ چگونه می توان مسافت های بسیار بسیار دور را در عرض چند ثانیه در نوردید؟ جواب سوال تنها در یک کلمه است و آن هم "ارتباط" .  ارتباط واژه ای است که معانی زیادی را در خود گنجانده است. باوجود این کلمه جادویی مسافت ها ، فاصله ها و بسیاری از واژه های که معنی دور بودن را می دهند مفهومی ندارد.

امروزه رمز همه موفقیت ها تنها این کلمه جادویی است. براستی این کلمه زیبا و طلایی در کجا می تواند به جایگاه و رسالت اصلی خود دست یابد و تاثیر گذار باشد .

 اتاق شیشه ای با نام اتاق فکر. اتاقی که قلبهای تپنده ی آکنده از مهر و محبت ، پاهای تند و دونده، چشمهای تیزبین، مغزهای متفکر و آگاه، روح های ساری و جاری، گوش های شنوا و در نهایت جایی که انسانهای لایق از این واژه جادویی در آن کارِ خود را زندگی می کنند. اتاق شیشه اییی که پلی است برای ارتباط . اتاقی که مأمن همه دلهای خسته است. بله اتاق روابط عمومی. براستی که جایگاه شایسته و بایسته این واژه قابل احترام تنها در روابط عمومی ها معنی واقعی خود را پیدا می کند. و چه زیبا گفته پروفسور دکتر نطقی که:

انگيزه اعمال انساني اغلب احساسات است نه منطق، بنابراين كارشناس روابط عمومي بايد عكس العملها را به حساب آورد و بكوشد تا تفسيرهاي مختلف را پيش بيني كند.

پس همه با هم برای کسب والای جایگاه واقعی روابط عمومی با احساسات پاک به منطق عالی دست یابیم تا بتوانیم ادایِ دینِ واقعیِ این علم را به جای آوریم.

و در جای دیگر گفته :

قدرت روابط عمومي در صلاحيت و صميميت آن است، با كوشش خردمندانه چنين روابط عمومي اي مي توان در مردم اعتقادي بوجود آورد كه همواره به اقدامات مؤسسه و مديران آن خوشبين بوده و اعتماد نمايند.

و یا:

هميشه در پشت سر روابط عمومي كاردان و موثر، مديريتي آگاه و مدبر وجود دارد و بدون اين پشتيبان، كوششهاي روابط عمومي به جايي نخواهد رسيد.

آری و این است قدرت و جذبه این علم.

چه زیباست در چنین روزی که سرشار از حس زیبای غرور هستم این روز بزرگ را به افرادی که با قلبهای بزرگ، اراده های پولادین، پاهای مستحکم و قوی در اتاق حساس شیشه ای و در جایگاه مقدس روابط عمومی مشغول به کار هستند تبریک بگویم. امیدوارم همگی بتوانیم به رسالت اصلی و جایگاه واقعی روابط عمومی دست پیدا کنیم.

با شعر زیبایی از دکتر نطقی پدر روابط عمومی ایران آروزی سلامتی و توفیق برای همه زحمت کشان عرصه ارتباطات و روابط عمومی را دارم.

 گل بیزدهَ

       بو شنلیک دهَ

               باهارا قاریشاق

                              بایرام دییهَ 

                                سرخوش کیمی

                                           هر قیدی آشاق

                                                    گول تک گولوشک

                                                                       و سارماشیق تک

                                                                                            ساریشاق 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: